nieuwe toegang advocaten justitiepaleis
Scan uw advocatenkaart en ga vlot het Justitiepaleis binnen

In de loop van het najaar worden de nieuwe toegangspoorten in het Brusselse justitiepaleis in gebruik genomen. Via die poorten hebben enkel advocaten en personeel van de rechtbank toegang tot het gebouw. Het gaat om een automatisch beveiligde draaideur die pas begint te draaien zodra identificatie en autorisatie voltooid is. U moet met andere woorden uw advocatenkaart scannen om het gebouw binnen te kunnen.

Hebt u geen advocatenkaart, dan zal u via de gewone bezoekerstoegang moeten gaan.

Vraag hier uw advocatenkaart aan.

Elke advocaat ingeschreven aan een Belgische balie is verplicht een advocatenkaart te hebben volgens art. 139bisĀ van de Codex Deontologie voor Advocaten.

Update chip advocatenkaart

Om uw kaart compatibel te maken met het beveiligingssysteem van de toegangspoort moet u een update laten uitvoeren. U kan daarvoor vanaf 10 augustus terecht aan het onbemande scantoestel bij de balie van Brussel. Ook bij de balies van Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Limburg kan u terecht voor zo’n update, respectievelijk vanaf 24, 20, 21, 20 en 22 augustus. Elke advocaat kan aan een van die 6 balies terecht, u hoeft niet per se naar uw eigen balie te gaan. De update gebeurt door uw advocatenkaart een vijftal seconden voor het toestel te houden. Er moeten verder geen handelingen uitgevoerd worden, noch door de advocaat, noch door het baliepersoneel.

Is uw kaart niet op die manier geactualiseerd dan kan u enkel via de gewone bezoekerstoegang het gerechtsgebouw binnen en moet u de scanstraat passeren.

Vragen over de advocatenkaart? Misschien vindt u het antwoord in onze FAQ.