Algemeen


Wordt RegSol geïntegreerd in DPA?

Ja. RegSol wordt op termijn geïntegreerd in het DPA. Sinds begin december 2017 kunnen curatoren ook aanmelden via hun advocatenkaart op RegSol.

Ik wil mijn softwarepakket integreren met DPA-deposit.

Voor leveranciers van advocatensoftware is er een specifieke pagina waar ze alle (contact)informatie terugvinden.

Wat is het Digital Platform for Attorneys (DPA)?

Het Digital Platform for Attorneys is een gemeenschappelijk platform van de OVB en OBFG voor alle advocaten die zijn ingeschreven aan een Belgische balie.

Applicaties onder dit platform

  • DPA Deposit
  • DPA Box
  • Advocatenkaart

Wat is het verschil tussen het “Digital Platform for Attorneys” en het “Digitaal Platform voor de Advocaat”?

Digital Platform for Attorneys

Een gemeenschappelijk platform van de OVB en OBFG voor de advocaten ingeschreven aan een Belgische balie.

Applicaties onder dit platform:

Digitaal Platform voor de Advocaat

Het platform dat door de OVB werd gemaakt en gebruikt kan worden door alle advocaten die zijn ingeschreven aan een Vlaamse balie.

Applicaties onder dit platform:

  • Privaat luik
  • Opzoekingen in het Rijksregister, CBB en Graydon

Met wie kan ik contact opnemen bij vragen?

Vragen over de advocatenkaart, DPA-deposit of RegSol?

Neem contact op met de service desk via:

  • Tel: 02 307 70 30 (optie 1)
  • Openingsuren: elke werkdag van 8u30 tot 20u

Voor al uw andere vragen (o.a. over privaat luik):

Neem contact op met de service desk via:

  • Tel: 02 307 70 30 (optie 2)
  • E-mail: servicedesk@ordevanvlaamsebalies.be
  • Openingsuren: elke werkdag van 9u tot 17u

 


Handleidingen


Handleiding voor eaZyLink op Terminal Server en Citrix

Om de advocatenkaart te kunnen gebruiken, moet eaZyLink worden geïnstalleerd. De eerste keer dat een gebruiker aanlogt op het DPA-platform, zal hiervoor automatisch de vraag worden gesteld, zodat de software kan worden gedownload en geïnstalleerd.

Om de advocatenkaart op een omgeving met Terminal Server of Citrix te kunnen gebruiken, is de standaard versie van eaZyLink echter niet voldoende. Er moet een specifieke installatie van eaZyLink uitgevoerd worden. Deze staat beschreven in de volgende handleiding: klik hier om de handleiding te downloaden.

Deze handleiding is een technisch document, enkel bedoeld voor de systeembeheerders van omgevingen met Terminal Server en Citrix. Gelieve dit document enkel aan systeembeheerders te overhandigen om de installatie uit te voeren.

Zodra de installatie is uitgevoerd, kan er met de advocatenkaart worden ingelogd op het DPA-platform.

Opgelet: Terminal Server of Citrix gebaseerd op Windows Server 2016 of nieuwer wordt momenteel niet ondersteund.

Handleiding middleware voor digitale handtekening

De middleware is een stukje software dat hoort bij de advocatenkaart, en ervoor zorgt dat het QES-certificaat (= gekwalificeerd handtekeningcertificaat) van de advocatenkaart gebruikt kan worden om een digitale handtekening te plaatsen op een document.

Klik hier voor de handleiding van de middleware.


Advocatenkaart


Advocatenkaart algemeen

Ben ik verplicht om een advocatenkaart te hebben?

Elke advocaat ingeschreven aan een Belgische balie is verplicht om een elektronische advocatenkaart te hebben. Dat is zo bepaald in art. 193bis van de Codex Deontologie voor Advocaten, en opgenomen in het Belgisch Staatsblad van 1 maart 2017:

“De advocaat moet voor zijn identificatie en voor de authenticatie beschikken over de elektronische CCBE-advocatenkaart.”

Welke kaartlezers kunnen de advocatenkaart uitlezen?

Wegens de hoge veiligheidsvereisten op de advocatenkaart, kunnen niet alle types kaartlezers de advocatenkaart uitlezen. Deze types SmartCard lezers worden wel ondersteund:

  • ACS ACR38
  • C25
  • PCSC compatibele smart card readers
  • PCSC V2.01 Part 10 compatibele PIN-pad Smart Card lezers (modellen: Zetes Sipiro, ASC AGP8201)
  • Worldline CZAM terminal (VIC protocol geactiveerd)

Kaartlezers die een ‘extended APDU’ hebben, zijn compatibel. Dat staat meestal vermeld in de technische specificaties van de kaartlezer. 

Opgepast:

  • enkel de nieuwere types van deze kaartlezers ondersteunen de veiligheidsvereisten van de advocatenkaart. Oudere kaartlezers van deze types kunnen toch incompatibel zijn
  • oudere kaartlezers ondersteunen niet altijd USB 3.0. Gelieve deze kaartlezers eerst uit te testen op een USB 2.0-poort
    zo kan u de juiste USB-poort herkennen:
USB-Type Kleur USB-poort Logo naast de USB-poort
USB 3.0 de USB-poort heeft een blauwe kleur
het USB-logo bevat “SS”
USB 2.0 de USB-poort heeft een zwarte kleur

 

Deze types kaartlezers worden niet ondersteund:

  • Conceptronic (wordt door de Makro verkocht als eID kaartlezer)
  • Vasco Digipass 905, Digipass by Vasco
  • Vasco Digipass 875
  • HP keyboards met ingebouwde kaartlezer
  • Oude kaartlezers (aangekocht voor 2010)

Wat is het verschil tussen de standaard procedure en de spoedprocedure?

Spoedprocedure

De advocatenkaart wordt aan de balie geleverd worden in maximaal 2 werkdagen (max. 8 dagen bij standaardprocedure). U betaalt daarvoor extra.

De brief met de pin- en pukcodes komt meestal aan op het opgegeven adres 1 werkdag nadat de kaart bij de balie is geleverd. Zodra die brief is toegekomen, kan de kaart opgehaald worden aan de balie.

Belangrijk

Als de advocatenkaart in spoedprocedure wordt besteld op vrijdag, zaterdag of zondag, is er slechts een winst van maximaal 2 werkdagen ten opzichte van de standaardprocedure. Weeg dus af of die tijdswinst opweegt tegen de extra kosten.

 

Standaard procedure Spoedprocedure
Maximale levertermijn van de kaart aan de balie 8 dagen na aanvraag 2 dagen na aanvraag
Bezorging van pin-puk-codes door bpost 9 à 10 dagen* na aanvraag 3 à 4 dagen* na aanvraag
Meerkosten geen € 160  (excl. btw)

*Opgepast

De levering van de brief met pin- en pukcodes gebeurt via een priorzending met bpost. In uitzonderlijke gevallen kan dit langer duren dan de gebruikelijke 1 tot 2 dagen.

Hoe kunnen medewerkers van een kantoor toegang krijgen tot de DPA applicaties?

Voor medewerkers niet-advocaten zal er geen specifieke kaart worden uitgereikt.

We analyseren momenteel hoe we de medewerkers van een advocatenkantoor het best toegang kunnen verlenen tot het platform om bepaalde handelingen in delegatie uit te voeren. Uiteraard met een veilige manier van identificatie en authentificatie bij het inloggen.

Hoeveel kost een advocatenkaart?

Basisprijs kaart (zonder handtekeningscertificaat): € 85  (excl. btw)

Optionele supplementen bij de aanvraag van de kaart:

  • optie handtekeningscertificaat: € 15 (excl. btw)
  • supplement spoedprocedure: € 160 (excl. btw)

Optionele supplementen bij een actieve kaart:

  • handtekeningscertificaat: € 20 (excl. btw)
  • pin- en pukcodes opnieuw versturen (voor een niet-geactiveerde kaart):  € 5 (excl. btw)
  • pukcode voor het authenticatiecertificaat opnieuw versturen (voor een geactiveerde kaart):  € 5 (excl. btw)
  • nieuw authenticatiecertificaat inclusief pin- en pukmailer (bv. na schorsing van de kaart):  € 10 (excl. btw)

Welke certificaten staan er op de advocatenkaart?

Er kunnen staan 2 certificaten op de kaart staan

AUT: authenticatiecertificaat

  • Op elke kaart aanwezig
  • Hiermee kan de eigenaar van de kaart zich kan authenticeren/aanmelden

QES: handtekencertificaat

  • Optioneel
  • Hiermee kan de advocaat documenten digitaal ondertekenen
  • De advocaat kan kiezen of hij het certificaat al dan niet laat activeren, tegen betaling:
    • € 15 (excl. btw) indien aangevraagd samen met de kaart
    • € 20 (excl. btw) indien het moet worden toegevoegd aan een bestaande kaart

Is de CCBE-pas nog geldig?

Neen. De papieren CBBE-pasjes waren geldig tot 31/12/2017.


FAQ voor advocaten en administratieve medewerkers

Kan ik de facturatiegegevens voor mijn advocatenkaart aanpassen?

Vóór de aanvraag van de kaart

De facturatiegegevens kan u zelf aanpassen volgens deze stappen:

  1. Meld aan met uw elektronische identiteitskaart op https://portaal.advocaat.be/Applications/login/
  2. Kies de organisatie waarvan u de facturatiegegevens wenst aan te passen
    (Indien u bij uw keuze van organisatie niet de correcte kantoren ziet staan, moet u contact opnemen met uw hoofdbalie om dat te wijzigen)
  3. Klik op “instellingen” –> “mijn organisatie” –> “facturatiebeheer”
  4. Pas de gegevens aan.
  5. Klik op “facturatie – instellingen aanpassen” om op te slaan

Ná de aanvraag van de kaart

Het is niet mogelijk om het ondernemingsnummer aan te passen nadat u uw advocatenkaart hebt aangevraagd. Enkel het e-mailadres waarnaar de factuur verzonden zal worden, kan nog aangepast worden.

Hoe en wanneer betaal ik voor mijn advocatenkaart?

Aan het begin van de maand worden alle kaarten gefactureerd die de maand voordien zijn aangevraagd. Ook niet-geactiveerde kaarten worden gefactureerd. Facturen zijn per kantoor/ondernemingsnummer opgesteld. U kan uw facturatiegegevens niet meer wijzigen nadat u uw kaart hebt aangevraagd.

Mijn advocatenkaart moest vervangen worden door het veiligheidsprobleem. Moet ik 2 keer betalen?

Neen. Zetes rekent geen kosten aan voor de vervanging van de eerste kaart naar aanleiding van het veiligheidsprobleem.

U betaalt de advocatenkaart dus maar één keer.

Ik heb mijn nieuwe advocatenkaart nog niet afgehaald. Wat moet ik doen?

U kan uw oude advocatenkaart door een veiligheidsprobleem in 2017 niet meer gebruiken. Alle oude kaarten werden intussen opnieuw geproduceerd.

Pin- pukbrief

U ontving daarvoor al een nieuwe brief met pin- en pukcodes. Neem die nieuwe brief mee naar uw balie om uw nieuwe kaart op te halen en te laten activeren.

Waarvoor heb ik het elektronische handtekeningscertificaat (QES) nodig?

De elektronische handtekening is optioneel voor Vlaamse advocaten. Ze kan gebruikt worden om een PDF- of Worddocument digitaal te ondertekenen. Die documenten krijgen zo dezelfde juridische waarde als een handtekening op papier (e-IDAS compliant, dus juridisch erkend op EU-niveau).

Hoe kan ik het elektronische handtekeningscertficaat (QES) aanvragen?

Vink bij de aanvraag van uw advocatenkaart dit vakje aan:

U betaalt € 15 (excl. btw) extra voor dit certificaat als u het aanvraagt samen met uw advocatenkaart.

Als u uw kaart al hebt aangevraagd, maar later toch nog de elektronische handtekening wil activeren, kan dat. Neem daarvoor contact op met uw balie. U ontvangt dan een nieuwe brief met pin- en pukcode waarmee u het certificaat kan activeren aan de balie. De activatie achteraf kost € 20 (excl. btw).

Hoe kan ik het elektronische handtekeningscertificaat (QES) gebruiken?

Om de elektronische handtekening te kunnen plaatsen op documenten, dient eerst de middlware -die hoort bij de advocatenkaart- geïnstalleerd te worden.

Een handleiding voor het downloaden, installeren en gebruiken van de elektronische handtekening, kan u vinden in deze FAQ onder de tab “Handleidingen”.

 

Waarom kan mijn eID of advocatenkaart niet worden gelezen?

Installeer de software eaZyLink vooraleer u uw advocatenkaart aanvraagt. Die is nodig om uw eID uit te lezen.
Deze software zal nadiien ook gebruikt worden om uw advocatenkaart uit te lezen, bij het gebruik van het DPA-platform.

Problemen bij de installatie of het gebruik van de software (eaZyLink/eaZyID)?

Dan krijgt u een van de deze meldingen:

  • de browser blijft steeds vragen om de software te installeren
  • u krijgt de melding “Operation failed”
  • u krijgt de melding “Gelieve een kaartlezer aan te sluiten”

Mogelijke oplossingen

Besturingssystemen:
  • De volgende besturingssystemen worden ondersteund voor de installatie van de eaZyLink software:
    • Windows 7, 8, 8.1 en 10
    • Mac OS X 10.10 en hoger
  • Oudere versies van Windows en Mac OS worden niet ondersteund. De eID kan niet worden uitgelezen.
Browser:
  • De volgende browsers worden ondersteund voor de installatie van de eaZyLink software:
    • Windows: Internet Explorer 10 en 11, Edge, Chrome, Firefox
    • Mac OS: Safari, Chrome, Firefox
  • Bij het gebruik van andere browsers is het mogelijk dat de software werkt, maar daar wordt geen ondersteuning op gegeven.
Cache en cookies:

Als de installatie van de software niet lukt, raden wij aan om eerst de volledige cache van uw browser te legen, en alle cookies te verwijderen.

Rechten:

Om de software te installeren is een account met admin-rechten nodig. Als u zelf geen admin-rechten heeft, vraag u het best hulp aan uw systeembeheerder.

Virusscanners:

Sommige virusscanners kunnen problemen veroorzaken, en houden de installatie van de software tegen. Als uw virusscanner niet de optie heeft om de software te vertrouwen, dan moet u de virusscanner tijdelijk deactiveren tijdens de installatie.

Terminal Services en Citrix-omgevingen:

Een handleiding voor de installatie van eaZyLink op Terminal Server of Citrix kan op deze FAQ in het tabblad “Handleidingen” worden gevonden. Gelieve deze handleiding aan de systeembeheerder te geven.

Kaartlezers:

Zorg ervoor dat er slechts één kaartlezer is aangesloten aan uw computer. Ook kaartlezers voor bankkaarten (bijvoorbeeld van Isabel) kunnen ervoor zorgen dat de eID niet gevonden wordt.

Voor meer info over de verschillende types kaartlezers, gelieve de vraag “Welke kaartlezers kunnen de advocatenkaart uitlezen?” te consulteren.

DNS-instellingen:

Publieke DNS-servers kunnen problemen veroorzaken om het lokale IP-adres 127.0.0.1 te vertalen.

Om dit op te lossen kunnen kunnen verschillende acties ondernomen worden:

  • neem contact op met uw IT-beheerder of ISP (Internet Service Provider) om de instellingen op de DNS-server aan te passen
  • configureer specifieke DNS-instellingen op uw computer. U  heeft keuze uit verschillende alternatieve DNS-servers. Hierbij worden twee voorbeelden gegeven:
    • OpenDNS: 208.67.222.222 en 208.67.220.220
    • Google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4
  • wijzig het hosts-bestand in Windows:
    • ga naar “C:\Windows\System32\drivers\etc” en open het bestand “hosts” met admin-rechten
    • voeg onderaan het bestand deze lijn toe: “127.0.0.1 eazyLink.zetes.be”
    • herstart uw computer
Software van derde partijen die niet compatibel is met eaZyLink:

Als bepaalde software of drivers op uw computer zijn geïnstalleerd, werkt eaZyLink niet correct. U zal deze dan moeten verwijderen om met eaZyLink te kunnen werken.

Het gaat over de volgende software/drivers:

  • GlobalSign SafeNet drivers
Instellingen op een Firewall of Proxy:

Indien een Firewall of Proxy de correcte werking van eaZyLink verhindert, kunnen volgende puntjes nagekeken worden:

  • De volgende URL’s worden gebruikt om aan te loggen met de advocatenkaart op het DPA-platform:
    • https://lawyer-eazyid.zetes.be:443
    • https://idp.dp-a.be:443
    • https://secure.dp-a.be:443
  • Na installatie van de software (Zetes eaZyLink) wordt een lokale service aangemaakt die draait op localhost:
    • 127.0.0.1:60081
    • Hiernaar wordt doorverwezen vanaf “eazylink.zetes.be”
    • Er zijn geen inbound rules nodig.

 

  • Bekend probleem: “eazylink.zetes.be” kan niet worden gevonden door de computer
    • Wordt veroorzaakt door: sommige lokale servers blokkeren een DNS-request die naar localhost doorverwijst.
    • Workaround: deze regel toevoegen aan de hosts-file van de pc: “127.0.0.1    eazylink.zetes.be”

Waarom kan ik mijn kaart niet online aanvragen?

Als u uw kaart niet online kan aanvragen, kan u een van de volgende meldingen krijgen:

U kan uw elektronische advocatenkaart niet online aanvragen. Ga naar uw hoofdbalie om uw kaart aan te vragen.

Er zijn momenteel technische problemen, gelieve later opnieuw te proberen.“.

Hier is een overzicht van de meest voorkomende redenen waarom u uw kaart niet kan aanvragen en wat u kan controleren:

Buitenlandse advocaten

Buitenlandse advocaten zonder Belgisch identiteitsbewijs moeten altijd naar de balie gaan om hun advocatenkaart aan te vragen. Ze moeten een identiteitsbewijs (bijvoorbeeld een paspoort) meenemen om zich te identificeren.

Buitenlandse advocaten met een Belgisch identiteitsbewijs (E+-kaart, C-kaart), kunnen hun aanvraag online doen. Er is echter geen garantie dat die aanvraag zal lukken, aangezien de chips op die kaarten niet exact dezelfde informatie bevatten als een eID.

Bij problemen met de aanvraag contacteert u uw balie of de service desk.

Facturatie-informatie

Er moet minstens één kantoor met ondernemingsnummer voor u gekend zijn voordat u uw kaart kan aanvragen. Dat mag een persoonlijk kantoor, een hoofdkantoor of een bijkantoor zijn. Een btw-nummer is niet verplicht.

Hier kan u de handleiding vinden voor het bijwerken van uw gegevens: https://portaal.advocaat.be/Applications/pdf/handleiding_opzoeking.pdf en httpss://vimeo.com/141700122.

E-mailadres

Er moet minstens één e-mailadres gekend zijn.

Hier kan u de handleiding vinden voor het bijwerken van uw gegevens: https://portaal.advocaat.be/Applications/pdf/handleiding_opzoeking.pdf en https://vimeo.com/141700122.

Rijksregisternummer

Als uw Rijksregisternummer niet gekend is bij de balie, kan u problemen ondervinden bij de aanvraag van een advocatenkaart. Neem contact op met uw balie om ervoor te zorgen dat uw Rijksregister correct opgenomen is in het databestand van uw balie.

Unieke match naam + geboortedatum

Als uw Rijksregisternummer niet gekend is aan uw balie, zal het systeem proberen om de gegevens van uw eID te matchen aan de hand van uw voornaam, familienaam en geboortedatum. Als hier een uniek resultaat voor wordt gevonden, dan start de OTP-procedure op (zie handleiding: 2017_manual.DEF). Als er géén uniek resultaat wordt gevonden, dan heeft u twee opties:

  1. u neemt contact op met uw balie om uw Rijksregisternummer te laten registreren.
  2. u gaat naar uw balie om uw kaart aan te vragen.

Technische problemen

In het geval van technische problemen wordt de boodschap “Gelieve later opnieuw te proberen” weergegeven.
Probeer dan op een later tijdstip opnieuw.

 

Indien u alle bovenstaande gegevens heeft nagekeken, en u nog steeds uw kaart niet kan aanvragen, dan contacteert u het best de service desk via 02 307 70 30 (kies optie 1).

Ik heb geen bevestigingsmail na mijn aanvraag gekregen, wat nu?

Als u uw advocatenkaart online hebt aangevraagd, ontvangt u normaal gezien een e-mail met de bevestiging van uw aanvraag.

Wat kan u doen als u die e-mail niet ontvangen hebt?

  1. kijk uw spamfolder na: het kan zijn dat de e-mail in de spamfolder terechtgekomen is
  2. probeer de kaart nogmaals aan te vragen:
    • als de kaart correct is aangevraagd, dan krijgt u het bericht: “U heeft reeds een kaart aangevraagd” en kan u geen nieuwe aanvraag doen
    • als uw kaart niet correct is aangevraagd, dan kan u nu een aanvraag registreren

Wat als ik mijn brief met pin- en pukcodes niet heb ontvangen?

Neem contact op met uw balie als u uw pin-pukbrief 15 werkdagen na uw kaartaanvraag nog niet heeft ontvangen.

De balie zorgt ervoor dat u een nieuwe brief met pin- en pukcodes krijgt. Het adres waarnaar die brief wordt verstuurd, kan u laten aanpassen.

Foutief adres

Brieven met pin- en puk-codes die bpost niet kan afleveren wegens een foutief adres, worden teruggestuurd naar de OVB. De OVB bezorgt de brief aan de juiste balie, die ze op haar beurt aan de advocaat kan bezorgen.

De aanvraagdatum van uw kaart is de datum van de bevestigingsmail met de gegevens van de aanvraag.

Kan ik mijn aanvraag nog wijzigen?

Nee. Eenmaal uw aanvraag is geregistreerd, kan ze niet meer gewijzigd worden. Het adres waar de brief met pin- en pukcodes zal toekomen of het ondernemingsnummer voor de facturatie kunnen dus niet meer aangepast worden.

Wijzigingen na activatie van de kaart

Na activatie van de kaart, kan u een beperkt aantal aanpassingen laten doen op de balie:
(Opgepast: deze acties zijn momenteel nog niet mogelijk, en worden pas later beschikbaar aan de balie)

  • Een handtekeningscertificaat toevoegen
  • Een handtekeningscertificaat intrekken
  • De pincode wijzigen

Wat als mijn brief met pin- en pukcodes beschadigd is?

Controleer steeds of uw brief met pin-en pukcodes ongeopend is.

Als de brief reeds is geopend, of de flapjes met de codes reeds zijn verwijderd, moet u de volgende acties ondernemen:

  1. Contacteer direct uw balie
  2. De balie zal controleren of uw kaart nog aanwezig is
    1. Als uw kaart nog bij de balie ligt, zal zij een nieuwe brief met nieuwe codes aanvragen en naar u laten opsturen. (gratis)
    2. Als uw kaart niet meer bij de balie ligt, zal de balie de huidige kaart opzeggen. U kan dan een nieuwe kaart aanvragen. (gratis)

Wat moet ik doen als mijn kaart is verloren of gestolen?

Als uw kaart is verloren of gestolen, moet ze zo snel mogelijk worden gedeactiveerd.

U heeft twee opties:

  1. neem contact op met uw balie

    U kan persoonlijk naar uw balie gaan, of telefonisch contact opnemen, tijdens de openingsuren van uw balie.

    De balie kan eerst uw kaart tijdelijk blokkeren. Die actie kan met beperkte kosten ongedaan gemaakt worden. Zo heeft u nog de kans om uw kaart terug te vinden en moet u geen nieuwe kaart aanvragen.

    De balie kan de kaart ook als “verloren” ingeven, en dan wordt de kaart onmiddellijk gedeactiveerd. U zal dan een nieuwe kaart moeten aanvragen.

  2. bel naar Zetes Card Stop

    (opgepast: dit is niet de Card Stop voor uw bankkaarten)

    Dit is een betalende dienst, die aan u gefactureerd zal worden.
    Zetes Card Stop is 24/7 bereikbaar op 078/055 255.

    U moet deze informatie opgeven:

    • de intrekkingscode (die vermeld staat op de brief met de pin- en pukcodes)
    • de antwoorden op de 3 geheime vragen die u heeft ingevuld bij de kaartaanvraag

    Als u genoeg correcte antwoorden geeft, zal uw kaart worden geblokkeerd. Dit kan niet ongedaan gemaakt worden.

    Nadien kan u een nieuwe kaart aanvragen.

Wat moet ik doen als ik mijn pincode ben vergeten?

De pincode van uw advocatenkaart vergeten?

Als u de pincode van uw advocatenkaart bent vergeten, dan kan u naar de balie gaan met uw pukcode om een nieuwe pincode in te stellen.

De pukcode staat op de brief met pin- en pukcodes die u heeft ontvangen na het aanvragen van de kaart.

De pincode van het handtekeningcertificaat vergeten?

De pincode van het handtekeningcertificaat kan niet gewijzigd worden.

U heeft 3 pogingen om de juiste pincode in te vullen. Na de derde foute poging wordt het certificaat geblokkeerd. Ga met de pukcode naar uw balie om het certificaat de deblokkeren. U krijgt dan 3 nieuwe pogingen. Als u na die 3 nieuwe pogingen nog geen juiste pincode heeft ingevuld, is het certificaat definitief geblokkeerd. De kaart blijft wel actief en bruikbaar, enkel het handtekeningcertificaat wordt geblokkeerd. U kan dan een nieuw certificaat aanvragen. Dat brengt wel extra kosten met zich mee.

Wat moet ik doen als ik mijn pukcode heb verloren?

Uw pukcode is nodig om uw pincode te wijzigen. Als u de brief met pin-pukcodes niet meer hebt, moet u naar de balie gaan.

Situatie 1: U heeft een elektronisch handtekeningscertificaat (QES)

De brief met pin-pukcodes vermeldt 2 pukcodes:

  • De pukcode van het AUT-certificaat: die staat voorgedrukt op de brief. Verwijder de strip om de code te zien.
  • De pukcode van het QES-certificaat: die heeft u zelf vermeld op de brief na het activeren van de kaart en het certificaat.

Indien u de brief niet meer hebt, moet u naar de balie gaan:

  • De balie kan de pukcode van het AUT-certificaat opnieuw laten opsturen per post. U betaalt hiervoor extra.
  • De pukcode van het QES-certificaat kan niet opnieuw aangevraagd worden. De balie zal een nieuw QES-certificaat op de kaart plaatsen. U betaalt hiervoor extra en zal opnieuw naar de balie moeten gaan om het nieuwe QES-certificaat te activeren.

Situatie 2: U heeft géén elektronisch handtekeningscertificaat:

De brief met pin-pukcodes vermeldt 1 pukcode:

  • De pukcode van het AUT-certificaat: die staat voorgedrukt op de brief. Verwijder de strip om de code te zien.

Indien u de brief niet meer hebt, moet u naar de balie gaan:

  • De balie kan de pukcode van het AUT-certificaat opnieuw laten opsturen per post. U betaalt hiervoor extra.

Kan ik het elektronische handtekeningscertificaat apart aanvragen?

Ja. Daarvoor neemt u contact op met uw balie. Dat kan ofwel telefonisch, ofwel gaat u ter plekke.

Veiligheid

De balie moet uw identiteit controleren via de veiligheidsvragen die u hebt moeten invullen bij de kaartaanvraag.

Na de aanvraag zal u een brief met de pincode van het nieuwe certificaat ontvangen per post. Neem die brief mee naar uw balie om het nieuwe certificaat te laten activeren en toe te voegen aan uw kaart.

Welke naam en voornaam wordt op de advocatenkaart afgedrukt?

Op de advocatenkaart staan uw voor- en familienaam zoals die gekend zijn in de database van de balie. Niet zoals die vermeld staan op de eID.

Bijvoorbeeld:

  • Op uw eID staat uw officiële voornaam “Bartholomeus”
  • U heeft zichzelf ingeschreven bij de balie met de voornaam “Bart”
  • Op uw advocatenkaart zal als voornaam “Bart” vermeld staan

Wie moet ik contacteren bij problemen?

Kijk eerst of u in deze FAQ het antwoord op uw vraag kan vinden.

Indien niet, neem dan contact op met:

Diplad Service Desk

Tel: 02 307 70 30 (openingsuren: ma-vrij van 9u tot 17u)
E-mail: support@dp-a.be


FAQ voor balies

Wat als de kaart van een advocaat verloren of gestolen is?

Bij verlies of diefstal moet de advocatenkaart onmiddellijk geblokkeerd worden. De advocaat kan dan

  1. bellen naar Zetes Card Stop (078/055 255, betalende dienst)
  2. contact opnemen met zijn balie

 

Blokkering bij de balie

Als LRAO kan de baliemedewerker in bepaalde situaties kaarten blokkeren.

  • De advocaat gaat persoonlijk naar de balie. Hij kan zichzelf identificeren en de LRAO kan de nodige acties ondernemen.
  • De advocaat belt naar de balie. De LRAO schat zelf in of de identiteit van de advocaat correct is of niet.
    • Als de LRAO de kaart niet wilt blokkeren via telefoon, dan kan ze de advocaat doorverwijzen naar Zetes Card Stop.
    • Als de LRAO meer zekerheid wilt over de identiteit van de beller kan ze vragen naar het kaartnummer. Dat staat vermeld in de e-mail die de advocaat krijgt na aanvraag en op de pin-puk-brief, juist onder de datum van de brief).

Kaart schorsen of kaart ingeven als “verloren”

  • de kaart “schorsen”
    Deze actie kan nog ongedaan worden gemaakt. Zo heeft de advocaat nog de kans om de kaart terug te vinden en te laten heractiveren tegen een beperkte prijs.
  • de kaart ingeven als “verloren”
    Deze actie kan niet ongedaan worden gemaakt. Dit zorgt voor een onmiddellijke deactivatie van de kaart.

    Als een geschorste kaart na 10 dagen nog niet is teruggevonden, moet ze als verloren worden ingegeven. Pas als een kaart als verloren is ingegeven, kan de advocaat een nieuwe kaart aanvragen.

Wat kan ik doen als een advocaat geen brief met pin- en pukcodes ontvangen heeft?

Een brief mag als verloren worden beschouwd 15 werkdagen na aanvraag van de kaart.

  1. de advocaat neemt contact op met de balie

    • door zich persoonlijk aan te melden bij de balie
    • telefonisch. De advocatenkaart kan opgezocht worden aan de hand van het Rijksregisternummer van de advocaat, of aan de hand van het kaartnummer. Dat vindt de advocaat terug in de bevestigings-e-mail die hij heeft gekregen na de kaartaanvraag.
  2. de balie moet voor de kaart het volgende doen

    • zoek de kaart op
    • klik op “andere acties” en daarna op “activatiecode opnieuw versturen”.
    • u kan een nieuw adres ingeven, waarnaar de brief verstuurd zal worden.

Aandachtspunten

  • Er worden geen kosten aangerekend voor het opnieuw versturen van de activatiecodes.
  • De termijn van 15 dagen geldt vanaf de aanvraag. Ten laatste op de 8e dag wordt de brief met de pin-en pukcodes verstuurd naar de advocaat. Zetes voorziet in een reserve van 7 dagen (dus tot de 15e werkdag) dat de brief eventueel kan aankomen, of teruggevonden kan worden door de advocaat.
  • De brieven met pin-en pukcodes die niet afgeleverd kunnen worden door de post op het vermelde adres, worden teruggezonden naar OVB. De OVB bezorgt de brieven aan de balies die ze kunnen bezorgen aan de advocaat in kwestie of de advocaat hiervan kunnen verwittigen (Ter info: de verzender van de brieven is Zetes in de praktijk, maar op de brieven zelf staat OVB als verzender).

Wat kan ik doen als er een beschadigde brief met pin-en pukcodes is ontvangen?

De brief met pin-en pukcodes moet ongeopend en onbeschadigd zijn.

Als de brief reeds is geopend, of de flapjes met de codes zijn niet intact, moet de advocaat de balie contacteren.

Onderneem deze stappen

  1. Controleer of de kaart nog aanwezig is op de balie
    1. Als de kaart nog bij de balie ligt, kan u een nieuwe brief met nieuwe codes aanvragen en naar de advocaat opsturen. (gratis)
    2. Als de kaart niet meer bij de balie ligt, neem dan onmiddellijk contact op met de servicedesk.

Wat moet ik doen als de advocaat zijn pincode is vergeten?

Zowel voor de AUT- als voor de QES-certificaten heeft de advocaat 3 pogingen om zijn pincode in te geven.

Als de advocaat zijn pincode is vergeten, moet hij naar de balie gaan met zijn pukcode. Zo kan hij een nieuwe pincode kiezen.

2 scenario’s

  • AUT: met de AUT-pukcode kan de AUT-pincode opnieuw ingesteld worden. De advocaat gaat met zijn pukcode naar de balie, waar u hem via de applicatie een nieuwe pincode laat instellen.
    • ga naar het scherm van het AUT-certificaat, en klik op de knop “reset pincode”
    • eerst moet de pukcode worden ingegeven
    • daarna 2x een nieuwe pincode
  • QES: met de QES-pukcode kan enkel het aantal pogingen om de QES-pincode in te geven op nul gezet worden.
    • de advocaat mag 3 nieuwe pogingen ondernemen om zijn pincode juist in te vullen
    • lukt dat ook na die 3 nieuwe pogingen niet, is het certificaat verloren
    • u moet dan een nieuw QES-certificaat aanvragen. De advocaat moet hiervoor betalen.

Wanneer moet ik een kaart schorsen?

De schorsing van de kaart kan bijvoorbeeld gebruikt worden als eerste stap bij het verlies van de kaart.

De kaart schorsen

  • enkel als de kaart al actief is
  • zoek de advocaat of de kaart op
  • ga naar “andere acties”
  • klik op “schorsen”

De kaart is nog bruikbaar maar de certificaten zijn volledig geblokkeerd. Een schorsing is een tijdelijke actie, die met beperkte kosten ongedaan gemaakt kan worden.

De advocaat moet aan de balie vragen om de schorsing van de kaart ongedaan te maken.

De kaart opnieuw activeren

  • zoek de kaart of de advocaat op
  • ga naar “andere acties”
  • klik op “heractivatie”

De kaart is nu nog niet meteen actief. De advocaat zal een nieuwe brief met pin- en pukcodes ontvangen. Daarmee kan hij de kaart laten activeren bij de balie.
De kosten voor de heractivatie worden gefactureerd aan de advocaat.

Wat als een advocaat wordt geschorst?

Dit heeft geen invloed op de kaart. De advocaat kan zijn kaart nog gebruiken voor bv. toegang tot gebouwen.
Een geschorste advocaat mag nog steeds in het bezit zijn van een actieve advocatenkaart.

De status van de advocaat wordt gecontroleerd op het ogenblik dat de advocaat zijn kaart gebruikt voor toegang tot een bepaalde applicatie. Als die status invloed heeft op zijn toegangsrechten, zal zijn toegang geweigerd worden.

Concreet

Als een advocaat toegang wil tot een applicatie, controleert die applicatie de status van de advocaat.
Hij zal enkel toegang krijgen tot die applicaties waartoe een geschorste advocaat toegang mag krijgen.

Hoe activeer ik een kaart die werd aangevraagd via de OTP-procedure?

Een advocaat van wie het Rijksregisternummer niet gekend is in Case Management, kan zijn kaart aanvragen via de OTP (One Time Password)-procedure.

De activatie verloopt via de normale procedure.

Wat moet ik doen als de advocaat zijn pukcode heeft verloren?

De pukcode is nodig om de pincode van de kaart te wijzigen. Die pukcode staat vermeld op de brief met pin- en pukcode. Als de advocaat die brief heeft verloren, kan hij bij de balie een nieuwe brief aanvragen voor het AUT-certificaat. Voor het QES-certificaat is dat niet mogelijk.

Situatie 1: De kaart heeft een elektronisch handtekeningscertificaat (QES):

De brief met pin-pukcodes vermeldt 2 pukcodes:

  • De pukcode van het AUT-certificaat: die staat voorgedrukt op de brief. Verwijder de strip om de code te zien.
  • De pukcode van het QES-certificaat: die heeft de advocaat zelf gekozen en vermeld op de brief na het activeren van de kaart en het certificaat aan de balie.

Indien de advocaat zijn brief niet meer heeft, moet hij naar de balie gaan:

  • De balie kan de pukcode van het AUT-certificaat opnieuw laten opsturen per post. De advocaat moet hiervoor extra betalen.
  • De pukcode van het QES-certificaat kan niet opnieuw aangevraagd worden. De balie verwijdert het bestaande QES-certificaat en plaatst een nieuw QES-certificaat op de kaart. De advocaat moet hiervoor extra betalen en moet opnieuw naar de balie gaan om het nieuwe QES-certificaat te activeren.

Situatie 2: De kaart heeft géén elektronisch handtekeningscertificaat:

De brief met pin-pukcodes vermeldt 1 pukcode:

  • De pukcode van het AUT-certificaat: die staat voorgedrukt op de brief. Verwijder de strip om de code te zien.

Indien de advocaat zijn brief niet meer heeft, moet hij naar de balie gaan:

  • De balie kan de pukcode van het AUT-certificaat opnieuw laten opsturen per post. De advocaat moet hiervoor € 5  (excl. btw) betalen.

Hoe kan ik een kaart stopzetten of tijdelijk schorsen?

Op een geactiveerde kaart kunnen verschillende acties uitgevoerd worden om ze definitief stop te zetten of tijdelijk te schorsen. Er zijn verschillende situaties, en elke situatie heeft een andere actie.

> Situatie: “Kaart is verloren”

Indien de kaart verloren of gestolen is.

  • Knop: “kaart verloren”
  • Gevolgen:
    • certificaten worden gedeactiveerd
    • kaart is niet meer bruikbaar
    • advocaat moet nieuwe kaart aanvragen
  • Sealbag: rood (indien de kaart later wordt teruggevonden)

Opmerking: als de kaart later toch nog wordt teruggevonden, is ze niet meer bruikbaar. Stuur de kaart terug naar Zetes ter vernietiging.

> Situatie: “Kaart weigeren”

Als er problemen aan het licht komen tijdens de activatie of gebruik van de kaart: een kras op de kaart, geen foto afgedrukt, de certificaten werken niet,…
In die situatie is er een duidelijk productieprobleem en mag de kaart “geweigerd” worden.

  • Knop: “kaart weigeren”
  • Gevolgen:
    • certificaten worden gedeactiveerd
    • kaart is niet meer bruikbaar
    • advocaat moet nieuwe kaart aanvragen
  • Sealbag: geel

Opmerking: stuur de kaart moet terug naar Zetes ter analyse.

> Situatie: “Kaart opzeggen”

Indien de persoon geen kaart meer nodig heeft: gestopt als advocaat, ontslag van een medewerker, overlijden,…

  • Knop: “kaart opzeggen”
  • Gevolgen:
    • certificaten worden gedeactiveerd
    • kaart is niet meer bruikbaar
  • Sealbag: rood

> Situatie: “Kaart schorsen”

Een kaart kan tijdelijk geschorst worden.

  • Knop: “kaart schorsen”
  • Gevolgen:
    • certificaten worden gedeactiveerd
    • kaart blijft bruikbaar

Opmerking: de schorsing kan ongedaan gemaakt worden. De certificaten moeten opnieuw worden aangevraagd tegen een beperkte kost.

Wie moet ik contacteren bij problemen?

In geval van problemen bij het beheren van advocatenkaarten (registreren, activeren, …) neemt u contact op met:

Diplad Service Desk

02 307 70 30
servicedesk@ordevanvlaamsebalies.be
(openingsuren: ma-vrij van 9u tot 17u)

De service desk zal het probleem analyseren en u eventueel doorverwijzen.


Deposit


Kan een bemiddelaar een mandaat krijgen van een advocaat?

Een advocaat kan een mandaat geven aan eender welke burger (niet-advocaat), dus ook een bemiddelaar. Die persoon kan dan in naam van die advocaat handelingen op DPA uitvoeren. Voorlopig gaat het om het neerleggen van documenten bij de rechtbank of het verzenden van documenten aan advocaten of derde partijen.

Moet elke advocaat apart een mandaat aanmaken voor elke assistent?

Ja. Een mandaat is persoonsgebonden.

Een advocaat kan aan meerdere assistenten een mandaat geven. Hij doet dat binnen een kantoorcontext en één per één.

Een assistent kan dus van meerdere advocaten binnen hetzelfde kantoor een mandaat krijgen. Hij selecteert dan voor welke advocaat hij een handeling wil uitvoeren.

Als een assistent van meerdere advocaten in verschillende kantoren een mandaat krijgt, dan selecteert hij tijdens de loginprocedure voor welk kantoor hij wil aanmelden.

Hoe worden documenten als jaarverslagen, verzoekschriften, inventarissen, … geclassificeerd?

Indien deze documenten deel uitmaken van en een stavingsstuk vormen in een dossier, kan u die aanduiden als ‘stuk’. Een inventaris van de stukkenbundel kan worden opgeladen als stuk.

Verzoekschriften mogen worden opgeladen onder de noemer ‘andere’. Een eenzijdig verzoekschrift kan niet via het elektronisch kanaal van DPA worden verzonden omdat er voor een eenzijdig verzoekschrift nog geen rolnummer gekend is.

Welk tijdstip geldt als bewijs van neerlegging?

Als algemeen principe geldt dat het moment van neerlegging gelijkstaat aan het moment van aankomst op de griffie.

Krachtens artikel 52 Ger.W. is de elektronische proceshandeling evenwel niet aan de openingsuren van de griffie gebonden. De verzending van conclusies en stukken via het elektronische kanaal van DPA-deposit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Indien u echter op de laatste dag van een termijn neerlegt, raden we aan om de registratie bij DPA toch minstens twee uur vóór het einde van de dag te doen (dus vóór 22u). De datum van ontvangst is de datum van het tijdstip van ontvangst vastgesteld door het e-Deposit systeem.

Voor een brief of aangetekende brief geldt dat, indien hij vóór 16u bij DPA voor verzending geregistreerd wordt, hij diezelfde dag nog naar Bpost vertrekken. Vanaf dan geldt de gewone verwerkingstijd bij Bpost. Hier geldt uiteraard dat de datum van neerlegging de datum van ontvangst op de griffie is.

Bij verzending per fax wordt de datum van een neerlegging bepaald op het moment van ontvangst van de fax op de griffie. De fax moet toekomen op de griffie binnen de openingsuren om erkend te worden als zijnde neergelegd op die dag. De registratie van een verzending per fax bij DPA wordt niet gelijkgesteld met de daadwerkelijke ontvangst op de griffie.

Kan ik als assistent neerleggingen doen voor een advocaat binnen mijn kantoor waarvan ik geen mandaat ontving?

Neen. Een mandaat is persoonsgebonden. U kan dus enkel neerleggingen doen in naam van de advocaten van wie u een mandaat ontving.

Kan ik via DPA correspondentie verzenden naar het parket/de procureur?

Momenteel is dat niet mogelijk via DPA.

Hoe komen de neergelegde documenten toe bij de rechtbank?

Dat is afhankelijk van rechtbank tot rechtbank. Indien u documenten via het elektronische kanaal verzendt naar de rechtbank, zullen die ofwel automatisch in een documentendatabank van justitie terechtkomen, ofwel rollen ze automatisch uit de printer.

Bij rechtbanken die nog niet elektronisch kunnen ontvangen, kan u de kanalen fax of brief selecteren. De documenten komen dan via de normale weg (via fax of per post) toe. U selecteert bij het kanaal brief zelf of u een zwart-witprint of kleurenprint wenst. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Meer informatie over de prijszetting van DPA vindt u in de FAQ.

Wat zijn de gevolgen voor de delegatie indien een advocaat van kantoor verandert?

De delegatie is persoons- en kantoorgebonden. De gemandateerde ziet precies hetzelfde als de advocaat. Hij kan alle transacties zien die de advocaat gedaan heeft, ook toen hij nog aan een ander kantoor verbonden was.

Als een advocaat van kantoor verandert, vervalt het mandaat dat hij aan een assistent gaf. De assistent heeft dan geen toegang meer tot de DPA-box van de advocaat.

Kan ik vanuit mijn softwarepakket documenten uploaden naar DPA?

Verschillende softwarepakketten zijn geïntegreerd of zijn bezig te integreren met DPA. Indien u concrete vragen hebt over die integratie, neemt u het best contact op met uw softwareleverancier.

Moet een conclusie nog getekend worden als ze elektronisch wordt neergelegd?

Neen. Art. 743 Ger. W. stelt: de partijen vermelden in hun conclusie hun naam, voornaam en woonplaats of gerechtelijk elektronisch adres, alsmede het rolnummer van de zaak.

De rechtspersonen doen blijken van hun identiteit op de bij artikel 703 bepaalde wijze.

De conclusies die niet zijn neergelegd door middel van het in artikel 32ter bedoelde informaticasysteem worden ondertekend door de partijen of door hun raadsman.

Hoe krijg ik een melding van succes/falen van een verzending?

Bij een geslaagde neerlegging bij de rechtbank krijgt u (zowel de advocaat als de assistent indien die laatste de neerlegging deed) vanuit de systemen van justitie een ontvangstbewijs per e-mail.

Verzendt u documenten via aangetekende brief, dan krijgt u een mail met tracking code zodat u kan volgen of uw verzending aankomt.

Via de kleurcodes bij de verzendingen in uw DPA-box ziet u ook of een verzending geslaagd is of niet. Klik op de verzending in kwestie om in detail te zien welke documenten al of niet gelukt zijn.

Hoe verloopt de facturatie van DPA-deposit?

Vanaf september 2018 krijgt u maandelijks een factuur van uw deposits in de afgelopen maand. De allereerste factuur (die u begin september ontving) betreft alle deposits van 1 februari 2018 tot en met 31 augustus 2018. Dat komt omdat de applicatie voor de elektronische facturatie en verwerking van deze diensten pas sinds kort operationeel is.

Facturen worden per kantoor of persoonlijk kantoor opgemaakt en verzonden.

Houd er rekening mee dat het in uitzonderlijke gevallen kan gebeuren dat een transactie die u uitvoerde op de laatste dag van de maand pas de daaropvolgende maand gefactureerd wordt. De neerlegging kan soms met enige vertraging worden uitgevoerd, waardoor die ze pas na een succesvolle verwerking de dag nadien als ‘billable item’ gecreëerd wordt.

Kan ik via DPA-deposit ook documenten versturen naar andere rechtsmachten dan de gewone rechtbank?

Ja. DPA-deposit ondersteunt ook andere rechtsmachten die niet onder FOD Justitie vallen.

U kan documenten verzenden naar alle hoven en rechtbanken via minstens één kanaal.

Kan ik via DPA-deposit ook documenten versturen aan advocaten?

Ja. U kan via DPA-deposit documenten verzenden naar rechtbanken, advocaten en derden.

DPA-deposit bevat de gegevens van alle advocaten die aangesloten zijn aan een Belgische balie.

DPA-box

De advocaat ontvangt die documenten in zijn DPA-box. Als hij nog nooit heeft aangemeld op DPA krijgt hij een e-mail om te verwittigen dat er nieuwe documenten in zijn DPA-box staan.

Kan ik een verzoekschrift neerleggen (incl. rolrecht/griffiebon) via DPA?

Neen. Een verzoekschrift kan u voorlopig nog niet via DPA-deposit verzenden. In de toekomst zal dat wel mogelijk zijn.

Gelden de uren van de griffies ook voor verzending van stukken en conclusies via het DPA?

Bij verzending via het elektronische kanaal

Krachtens artikel 52 Ger.W. is de elektronische proceshandeling niet aan de openingsuren van de griffie gebonden.

De verzending van conclusies en stukken via het elektronische kanaal van DPA-deposit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Indien u echter op de laatste dag van een termijn neerlegt moet u er wel rekening mee houden dat DPA de elektronische neerlegging via E-deposit doet. Er kan dan enige tijd over gaan (normaliter enkele seconden, of minuten indien het om vele documenten gaat) alvorens de bij DPA geregistreerde neerlegging ook effectief bij E-deposit doorkomt. Voor tijd-kritische neerleggingen (op de laatste nuttige dag) raden we u dan ook aan om de registratie bij DPA toch minstens twee uur vóór het einde van de dag te doen (dus vóór 22u). Zo blijft er voldoende tijd om de documenten van het DPA systeem naar het e-Deposit systeem over te maken.

Indien er onverhoopt een technisch probleem is bij het doorzenden van DPA naar E-deposit, dan kan u aanspraak maken op een attest vanwege DPA. Dat zal in detail het disfunctioneren van de informaticatsystemen documenteren. U kan daarna een beroep doen op de in artikel 52, derde en vierde lid Ger.W. bepaalde verlenging van de termijn voor neerlegging tot de eerstvolgende werkdag.

Bij verzending per brief

Voor een brief of aangetekende brief geldt dat, indien hij vóór 16u bij DPA voor verzending geregistreerd worden, hij diezelfde dag nog naar Bpost vertrekken. Vanaf dan geldt de gewone verwerkingstijd bij Bpost. Hier geldt uiteraard dat de datum van neerlegging de datum van ontvangst op de griffie is. Het gebruik van DPA voor het verzenden van brieven via de traditionele post kan niet gekwalificeerd worden als een “elektronische proceshandeling”.

Bij verzending per fax

De datum van een neerlegging per fax wordt bepaald op het moment van ontvangst van de fax op de griffie. De fax moet toekomen op de griffie binnen de openingsuren om erkend te worden als zijnde neergelegd op die dag. De registratie van een verzending per fax bij DPA wordt niet gelijkgesteld met de daadwerkelijke ontvangst op de griffie. Houd er rekening mee dat faxtechnologie onderhevig is aan fouten te wijten aan oorzaken die buiten de controle liggen van DPA. Diplad en Avocats.be kunnen hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen.

Kan ik andere bestandstypes dan PDF uploaden?

Neen. Documenten kunnen enkel in PDF worden verzonden.

Stukkenbundels kunnen groot zijn. Momenteel ligt de limiet per op te laden document op 12 MB (vanwege beperkingen bij FEDICT).

Documenten groter dan 12 MB moeten opgesplitst worden. Lees hier hoe u dat doet.

Kan ik een document achteraf toevoegen aan mijn deposit?

Neen. Als u vergeten bent een document toe te voegen aan uw deposit, moet u een nieuwe deposit doen. U betaalt daarvoor opnieuw.

Vergelijk met een verzending per post. Als u vergeet een deel in de envelop te steken, moet u ook een nieuwe brief verzenden met envelop en postzegel.

Wordt DPA-deposit ook beschikbaar voor gebruikers van advocatensoftware?

Alle ontwikkelaars van advocatensoftware hebben de nodige informatie gekregen om een koppeling te maken met DPA. Daardoor zal u vanuit uw vertrouwde omgeving, documenten kunnen neerleggen bij de rechtbank. In eenzelfde beweging kan u communiceren met uw confraters of derden. Neem contact op met uw eigen softwareleveranciers om een stand van zaken te vragen betreffende de integratie.

Adressenbestand

U beschikt met DPA ook steeds over de nieuwste adres- en contactgegevens van confraters en rechtbanken.

Ik kan niet aanmelden op DPA-deposit. Wat kan ik doen?

Algemeen

  1. Kijk na of er geen antivirus draait. Die kan u tijdelijk uitschakelen en het opnieuw proberen.
  2. Kijk na of er een tweede kaartlezer (bijvoorbeeld van een bank of Isabel6) is aangesloten op uw computer.
  3. Verwijder cookies en tijdelijke internetbestanden (cache) van uw browser.

Instellingen

Controleer of de website niet geblokkeerd wordt door uw instellingen. Voeg deze websites toe bij de pop-up instellingen en bij het overzicht van de veilige websites:

eaZyLink software opnieuw installeren

  1. Verwijder eaZyLink via “programma’s verwijderen en toevoegen”.
  2. Installeer het daarna opnieuw.

Krijg ik een bevestiging van de rechtbank van mijn neerlegging via DPA-deposit?

Ja. Net als bij E-deposit krijgt u een bevestiging van de rechtbank.

Het ontvangstbewijs van Justitie wordt via een DPA e-mail teruggestuurd.

Kan ik bij elke rechtbank elektronisch neerleggen?

Via DPA kan u alle Belgische rechtbanken bereiken. Rechtbanken die digitaal documenten kunnen ontvangen, kan u bereiken via het elektronische kanaal van DPA-deposit. Rechtbanken die nog niet aangesloten zijn op een of ander digitaal systeem van justitie kan u bereiken via andere kanalen (fax of brief) van DPA-deposit.

Hier vindt u een overzicht van de rechtbanken die u via het elektronische kanaal van DPA-deposit kan bereiken.

Houd bij die laatste optie wel rekening met het aflevermoment. Net als bij een gewone fax of brief geldt het aankomstuur bij de griffie als uur van neerlegging. Als het faxtoestel bij de griffie niet naar behoren werkt, kan DPA-deposit de fax ook niet afleveren. (zie algemene voorwaarden DPA art. 15)

Attest van disfunctioneren

Indien om een of ander technisch falen de elektronische neerlegging toch niet tijdig zou doorgaan, kan u aanspraak maken op een ‘attest van disfunctioneren’. Dat attest geldt als bewijs van het disfunctioneren van het informaticasysteem van Justitie, of van het systeem DPA dat verbonden is met het informaticasysteem van Justitie, in de zin van artikel 52, derde en vierde lid van het Gerechtelijk Wetboek. Het kan ingeroepen worden als bewijs van overmacht, zoals bepaald in de artikelen 5 en 9 van het Koninklijk Besluit van 16 juni 2016 houdende de elektronische communicatie overeenkomstig artikel 32ter van het Gerechtelijk Wetboek.

(zie algemene voorwaarden art. 14)

Zijn er regels rond de formattering van het rolnummer?

Ja. Die regels worden bepaald per soort rechtbank. Naast het invulveld in DPA-deposit staat (behalve bij politierechtbanken en vredegerechten) een voorbeeld van het vereiste formaat.

Validatie in DPA-deposit

Het formaat van het rolnummer wordt altijd gevalideerd. Wanneer het rolnummer niet gekend is voor de geselecteerde rechtbank, komt er een validatiefout. U kan het document dan niet via het elektronisch kanaal verzenden. Andere kanalen blijven wel mogelijk.

Kent u het exacte rolnummer niet, dan kan u voor sommige rechtbanken (politierechtbanken en vredegerechten) het juiste rolnummer zoeken in alle zaken waarin u betrokken bent voor de geselecteerde rechtbank.

Wat is het verschil tussen DPA-deposit en DPA-box?

DPA-deposit en DPA-box zijn beide een onderdeel van het DPA-platform. Dat wordt verder uitgebouwd tot een heus communicatieplatform tussen advocaat en andere actoren van justitie.

DPA-box

DPA-box biedt een overzicht van inkomende en uitgaande berichten via het DPA-platform. U kan in de Box berichten sorteren op inkomend en uitgaand, per transactie of per dossier.

DPA-deposit

DPA-deposit is een digitaal doorgeefluik waarlangs u documenten kan neerleggen of verzenden naar elke Belgische rechtbank, confraters of derde partijen. U laadt de documenten op in uw Box waarna u ze kan verzenden via Deposit.

 

Kan ik in één transactie meerdere zaken doen?

Neen. Een transactie is altijd gebonden aan een zaak. U moet een rolnummer ingeven.

Wat is de maximale grootte van de bestanden die via DPA-deposit verzonden kunnen worden?

De maximale grootte is 12 MB per bestand.

Een pdf-bestand dat te groot is om te verzenden, kan u eenvoudig zelf verkleinen door het op te splitsen.

Bestand splitsen

Om pdf documenten te splitsen raden wij u in de eerste plaats contact op te nemen met uw IT-afdeling. Indien u niet beschikt over een IT-afdeling kan u ook zelf een software installeren.

Wij raden het gebruik van een online webdienst ten strengste af vanwege de gevoeligheid van de informatie.

Het gebruik van onderstaande informatie is enkel adviserend en is op eigen verantwoordelijkheid.

PDFsam Basic (https://www.pdfsam.org/) is een gratis open source desktop applicatie om pdf documenten te splitsen, samen te voegen, te draaien.

(De documentatie is gebaseerd op versie 3.3.2.)

Na de installatie heeft u de keuze uit een aantal tegels:

Selecteer uw bronbestand, de grootte waarbij er gesplitst dient te worden (bv 10MB), de locatie van het uitvoerbestand en klik op uitvoeren.

Klik bij voltooid op “Open”

Uw bestandsverkenner wordt geopend op de locatie van de bestanden:

Het document werd gesplitst op 10MB grootte en de bestandsnaam wordt voorafgegaan door de paginanummer waar er gesplitst werd.

U kan nu de documenten opladen zonder de limiet van 12MB te overschrijden

Kan ik een deposit doen in naam van mijn kantoorgenoot?

Ja. Alle actieve advocaten kunnen voor hun actieve kantoorgenoten een verzending doen.

Selecteer in wiens naam u een verzending doet in uw DPA-box.

DPA-box

Alle advocaten van een kantoor kunnen alle DPA-boxen van advocaten binnen datzelfde kantoor raadplegen.

Wat kan ik doen als de applicatie onbeschikbaar is?

Indien er onverhoopt een technisch probleem is bij het doorzenden van DPA-deposit naar een van de digitale systemen bij Justitie, dan kan u aanspraak maken op een attest vanwege DPA. Dat zal in detail het disfunctioneren van de informaticasystemen documenteren. U kan daarna een beroep doen op de in artikel 52, derde en vierde lid Ger.W. bepaalde verlenging van de termijn voor neerlegging tot de eerstvolgende werkdag.

Wanneer is de verzending van mijn deposit gegarandeerd?

Neerlegging via elektronisch kanaal

Zelfs voor neerleggingen die gebeuren via een wettelijk erkend elektronisch kanaal (E-deposit of E-box) kan er geen a-priori 100 % garantie zijn dat de neerlegging zal lukken. Alle informaticasystemen kunnen falen. Indien die kanalen falen, zal de gebruiker daar bijna onmiddellijk van op de hoogte gesteld worden. Het falen van informaticasystemen wordt als een grond van overmacht in hoofde van de neerleggende advocaat gezien. Er wordt hem bij een gefaalde neerlegging op de laatste dag van de termijn bij wet een extra (werk)dag toegekend om de neerlegging alsnog rechtsgeldig te doen.

Voor neerleggingen die gebeuren via het elektronische kanaal (E-deposit of E-box) zal de verzender een ontvangstbewijs ontvangen met timestamp dat door de systemen van Justitie wordt afgeleverd via een e-mail aan de advocaat.

Neerlegging via niet-digitale kanalen

Voor neerleggingen die via niet-digitale kanalen (fax, brief) gebeuren, kan DPA geen enkele garantie geven over de succesvolle aflevering, noch over het tijdstip van aflevering. Dat is immers te zeer afhankelijk van externe factoren die buiten controle van DPA liggen. DPA gaat tegenover de gebruikers van de niet digitale kanalen dan ook enkel een middelenverbintenis aan om (a) de aflevering te organiseren volgens beschreven procedures en (b) waar voorhanden, naar de gebruiker terug te koppelen wat het bij DPA gekende resultaat is van de verzending.

Indien de gebruiker een zekerheid wenst te hebben dat de neerlegging gebeurd is, of over het tijdstip van neerlegging, moet hij daarvoor vanwege de griffie een bevestiging krijgen.

Waar kan ik mijn facturatiegegevens raadplegen en/of aanpassen?

De facturatiegegevens kan u zelf aanpassen volgens deze stappen:

  1. Meld aan met uw elektronische identiteitskaart op het privaat luik van de Orde van Vlaamse Balies (ga naar www.advocaat.be en klik op ‘voor advocaten’)
  2. Kies de organisatie waarvan u de facturatiegegevens wenst aan te passen
    (Indien u bij uw keuze van organisatie niet de correcte kantoren ziet staan, moet u contact opnemen met uw hoofdbalie om dat te wijzigen)
  3. Klik op “instellingen” –> “mijn organisatie” –> “facturatiebeheer”
  4. Pas de gegevens aan.
  5. Klik op “facturatie – instellingen aanpassen” om op te slaan

Hoe wordt de veiligheid van de bewaarde documenten gegarandeerd?

Documenten die u zelf oplaadt of ontvangt, worden bewaard in uw DPA-box. Die documenten worden bewaard op Europees grondgebied conform Europese wetgeving van databescherming. Enkel u kan die documenten raadplegen wanneer u bent aangemeld met uw advocatenkaart. Advocaten uit uw kantoor of medewerkers die u zelf op individuele basis bepaalde rechten hebt toegekend, hebben eveneens toegang tot die documenten.

Noch het DPA-team, noch de organisaties achter DPA hebben toegang tot uw documenten.

Waarom kan ik bij sommige rechtbanken wel elektronisch neerleggen en bij andere niet?

U kan via DPA-deposit bij elke Belgische rechtbank neerleggen. Rechtbanken die reeds gekoppeld zijn met een digitaal ontvangstsysteem van Justitie (zoals E-deposit of E-box), kan u via het elektronisch kanaal van DPA-deposit bereiken. Rechtbanken die nog niet digitaal kunnen ontvangen, kan u bereiken via een van de andere kanalen van DPA-deposit (fax of brief). DPA maakt daarbij de technische vertaalslag voor u zodat u al die rechtbanken kan bereiken van achter uw computer.

Hier vindt u een overzicht van de rechtbanken die u via het elektronische kanaal van DPA-deposit kan bereiken.

Kan mijn assistent conclusies en stukken voor mij neerleggen?

Ja. Uw assistent (niet-advocaat) kan in uw naam handelingen uitvoeren op het DPA.

U kan uw assistent het mandaat daartoe geven via de instellingen op het DPA-platform. Uw assistent kan nadien inloggen via eID of Itsme.

Raadpleeg de handleiding in de FAQ of bekijk de demo op https://vimeo.com/digitalplatformattorneys.

Hoe pas ik de taal van het beginscherm aan?

U kan rechtsboven de gewenste taal selecteren. Dat moet u in principe slechts één keer doen. Uw keuze wordt onthouden.

Kan ik gebruikmaken van DPA als ik de algemene voorwaarden niet aanvaard?

Neen. U moet de voorwaarden aanvaarden vooraleer u in de DPA-box kan en een deposit kan doen.

Ontvangen maar niet raadplegen

Als u de algemene voorwaarden nog niet aanvaardt hebt, kan u wel documenten ontvangen, maar u zal ze niet kunnen raadplegen. Als u een document ontvangen hebt in uw DPA-box, krijgt u een e-mail om u daarvan te verwittigen. Wilt u het document ook raadplegen, zal u zich eerst moeten registreren en de algemene voorwaarden moeten aanvaarden.

Hoe weet ik zeker dat ik naar de juiste advocaat verzend, bijvoorbeeld bij naamsverwarring?

U krijgt in DPA-deposit een lijst te zien van alle advocaten. Selecteer de balie of typ al enkele letters in het zoekveld om de keuze te beperken.

Als u op de naam van een advocaat in de lijst klikt, ziet u zijn kantooradres. Op die manier kan u zeker zijn dat u de juiste advocaat selecteert. Ook bijvoorbeeld bij naamsverwarring (2 advocaten met dezelfde naam).

Mijn bestand is te groot om te verzenden. Hoe maak ik het kleiner?

De maximale bestandsgrootte is 12 MB.

Een pdf-bestand dat te groot is om te verzenden, kan u eenvoudig zelf verkleinen door het op te splitsen.

Bestand splitsen

Om pdf documenten te splitsen raden wij u in de eerste plaats contact op te nemen met uw IT-afdeling. Indien u niet beschikt over een IT-afdeling kan u ook zelf een software installeren.

Wij raden het gebruik van een online webdienst ten strengste af vanwege de gevoeligheid van de informatie.

Het gebruik van onderstaande informatie is enkel adviserend en is op eigen verantwoordelijkheid.

PDFsam Basic (https://www.pdfsam.org/) is een gratis open source desktop applicatie om pdf documenten te splitsen, samen te voegen, te draaien.

(De documentatie is gebaseerd op versie 3.3.2.)

Na de installatie heeft u de keuze uit een aantal tegels:

Selecteer uw bronbestand, de grootte waarbij er gesplitst dient te worden (bv 10MB), de locatie van het uitvoerbestand en klik op uitvoeren.

Klik bij voltooid op “Open”

Uw bestandsverkenner wordt geopend op de locatie van de bestanden:

Het document werd gesplitst op 10MB grootte en de bestandsnaam wordt voorafgegaan door de paginanummer waar er gesplitst werd.

U kan nu de documenten opladen zonder de limiet van 12MB te overschrijden.

Kunnen documenten (definitief) worden verwijderd?

Opgeladen documenten kunnen worden verwijderd zolang de deposit niet is verzonden. Klik dan op het vuilbakje.

Zodra de deposit verzonden is, kunnen documenten niet meer verwijderd worden.

U vindt een overzicht van de verzonden en ontvangen documenten in uw DPA-box. Die kan u niet verwijderen.

Ik ben geschorst/geschrapt. Heb ik nog toegang tot DPA?

Geschorst

Een advocaat met de status “tucht/schorsing”, kan nog aanmelden op het DPA. Hij kan vorige verzonden/ontvangen deposits raadplegen, maar kan zelf geen deposit meer doen. Een advocaat/medewerker van hetzelfde kantoor kan in die dossiers wel deposits doen. Dat gebeurt dan in eigen naam, niet in naam van de geschorste advocaat.

Geschrapt

Een advocaat die geschrapt is van tableau kan niet meer aanmelden op DPA.

Waarom moet ik betalen voor DPA-deposit?

Om een conclusie neer te leggen, betaalt u 9 euro. Om stukken neer te leggen, is dat 6 euro. Voor de verzending van een brief aan de rechtbank betaalt u 3 euro. ‘Andere’ documenten verzenden kost 1 euro. Al die bedragen zijn exclusief btw en onafhankelijk van het aantal pagina’s/documenten of het aantal bestemmelingen.

Advocaten betalen dus voor het gebruik van het platform. De inkomsten die hieruit verworven worden, worden aangewend om te investeren in de uitbreiding van het DPA-platform tot een universeel communicatieplatform tussen advocaten en andere juridische actoren.

Een algemeen overzicht van de prijszetting vindt u hier

Als ik verander van kantoor blijven mijn documenten in DPA gelinkt aan mijn vorig kantoor?

Ja. Persoonlijke dossiers en dossiers die gekoppeld zijn aan een kantoor blijven gekoppeld. U kan wel alle deposits in een dossier te allen tijde raadplegen via DPA. Maar u kan er geen acties meer in doen.

In een latere fase zullen die dossiers mee kunnen verhuizen naar het nieuwe kantoor.

Is DPA-deposit verplicht?

Neen. DPA-deposit een mogelijke manier om uw documenten neer te leggen bij de rechtbank of ze op te sturen naar confraters of derde partijen.

Wilt u elektronisch neerleggen, dan bent u wel verplicht dat via DPA-deposit te doen. De toegang tot e-Deposit werd op 17 oktober 2018 afgesloten voor alle advocaten én hun administratieve medewerkers (niet-advocaten).

Op 16 oktober 2018 werd een Koninklijk Besluit tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 16 juni 2016 houdende de elektronische communicatie overeenkomstig artikel 32ter van het Gerechtelijk Wetboek gepubliceerd. Dat bepaalt dat de minister van Justitie kan opleggen aan bepaalde beroepsgroepen om de door hun beroepsorganisatie beheerde informaticasystemen te gebruiken om toegang te krijgen tot de informaticasystemen van Justitie. Meteen daarna volgde een Ministerieel Besluit dat, met onmiddellijke inwerkingtreding, bepaalt dat de toegang tot de e-Box en e-Deposit systemen voor de advocaten geschiedt via het DPA-systeem met de advocatenkaart.

Kan ik nog met E-deposit werken?

Neen. Door de publicatie van een KB en MB op 16 oktober 2018 moeten advocaten voor hun elektronische neerleggingen gebruikmaken van DPA-deposit. De toegang tot e-Deposit werd op 17 oktober 2018 afgesloten voor alle advocaten én hun administratieve medewerkers (niet-advocaten). Neerleggen via andere (niet-elektronische) kanalen kan nog steeds, binnen de openingsuren van de griffie.

Op 16 oktober 2018 werd een Koninklijk Besluit tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 16 juni 2016 houdende de elektronische communicatie overeenkomstig artikel 32ter van het Gerechtelijk Wetboek gepubliceerd. Dat bepaalt dat de minister van Justitie kan opleggen aan bepaalde beroepsgroepen om de door hun beroepsorganisatie beheerde informaticasystemen te gebruiken om toegang te krijgen tot de informaticasystemen van Justitie. Meteen daarna volgde een Ministerieel Besluit, met onmiddellijke inwerkingtreding, dat bepaalt dat de toegang tot de e-Box en e-Deposit systemen voor de advocaten geschiedt via het DPA-systeem met de advocatenkaart.

Kan ik nog fysiek bij de griffie neerleggen?

Ja. U kan nog steeds fysiek documenten neerleggen bij de griffie. Wilt u tijd besparen? Probeer dan DPA-deposit.

Worden alle browsers ondersteund?

Alle gangbare internetbrowsers (Edge, Firefox, Chrome, Safari, Internet Explorer,…) worden ondersteund voor de werking van DPA-deposit.

Welke advocatensoftwarepakketten zullen geïntegreerd worden?

Alle softwarepakketten wordt de kans geboden zich te integreren met DPA en DPA-deposit. Verschillende pakketten zijn effectief bezig met die integratie. Neem contact op met uw softwareleverancier voor een stand van zaken betreffende de integratie.

Is de privacy van de documenten gegarandeerd bij het versturen via Unified Post?

Ja. De documenten worden verwerkt en verzonden door een machine. Er komt geen fysieke tussenpersoon aan te pas. Er is dus geen gevaar voor uw beroepsgeheim of privacy.

Kan ik een factuur per transactie krijgen?

Neen. Er wordt maandelijks één factuur per kantoor verzonden. In het detailoverzicht van die factuur ziet u de verschillende transacties.

Wat zijn de tarieven voor een pro-Deozaak?

Voor pro-Deozaken gelden andere tarieven. U kan bij het begin van een deposit aanduiden of het een zaak in het kader van een BJB-dossier betreft of niet. U moet daarbij de referentie van het BJB-dossier opgeven. De tarieven zijn de volgende:

  • 3 euro voor het verzenden van conclusies
  • 2 euro voor het verzenden van stukken
  • 0,5 euro voor het verzenden van ‘andere’
  • 3 euro voor het verzenden van een ‘brief aan de rechtbank’

Die tarieven zijn exclusief btw en gelden onafhankelijk van het aantal bestemmelingen of documenten in een deposit.

Ik kan een document niet openen of zie een leeg document via DPA-deposit. Wat kan ik doen?

Op Windows

Dit probleem komt voor wanneer de applicatie voor het lezen van pdf-documenten niet goed geïntegreerd is met uw browser.

Wij raden het gebruik van Adobe Reader aan.

Is Adobe reeds geïnstalleerd en ondervindt u nog steeds een probleem, verifieer dan of de laatste versie geïnstalleerd is door ze opnieuw te installeren.

Op macOS met Safari browser

De meest voorkomende problemen situeren zich rond de integratie met de Adobe plug-in.

Volg onderstaande stappen om Adobe plug-in problemen te analyseren:

  • Update Adobe Reader

Installeer de laatste versie van Adobe Reader.

  • 32bit modus

De Adobe plug-in vereist dat u Safari draait in 32-bit modus.
Om te garanderen dat Safari start in 32-bit modus en dat de plug-in correct geladen is, open Programma-informatie en klik op “Open in 32-bit mode”.

  • Dubbele installaties

Als u meer dan 1 versie van de Adobe Reader plug-in geïnstalleerd hebt, verwijder dan alle instanties van Adobe gerelateerde plug-ins en her-installeer Adobe Reader.

  • Open pdf’s met Adobe

Verander de instellingen zodat pdf-bestanden geopend worden met Adobe in plaats van Apple’s “Voorbeeld” of andere applicaties.
Om dat aan te passen, klik rechts op een pdf-bestand en vraag de info op. Kies dan voor “Adobe Reader” uit de lijst van “Open met” en klik op “Bewaar…”.

Indien geen van bovenstaande stappen een oplossing biedt, raden wij aan om Chrome of Firefox te gebruiken als browser.

Hoe kan ik aanmelden als assistent?

Als assistent hebt u de keuze uit eID of Itsme om aan te melden.

  • Via eID: steek uw eID in de kaartlezer en lees uw kaart uit. Geef uw pincode in. U krijgt toegang tot DPA.
  • Via Itsme: maak een Itsme-account aan (meer info zie www.itsme.be), geef uw telefoonnummer in, u krijgt een notificatie via de Itsme-applicatie op uw smartphone. Volg de stappen in de Itsme-applicatie op uw smartphone.

Vragen over of problemen met Csam? Surf naar sma-help.fedict.belgium.be/nl of neem contact op met de service desk van Csam.

Csam gebruikt u normaal gezien ook om aan te melden op TaxONWeb of MyPension, sites van de overheid. U kan eventueel via die applicaties testen of aanmelden via Csam lukt en configuratie-aanpassingen aanbrengen indien nodig.

 

Kan ik meerdere assistenten een mandaat geven?

Ja. U kan meerdere assistenten binnen eenzelfde kantoorcontext een mandaat geven. U moet dat één voor één doen omdat het mandaat persoonsgebonden is. De assistent moet hierbij aanwezig zijn om zijn/haar eID te laten uitlezen en pincode in te geven. Pas dan kan u het mandaat finaliseren.

Bent u werkzaam bij verschillende kantoren, kan u assistenten bij al uw kantoren mandateren. Let wel op de kantoorcontext waarin u aangemeld bent.

Kan een assistent meerdere mandaten krijgen van advocaten?

Ja. Een advocaat geeft vanuit zijn hoedanigheid en binnen een kantoorcontext een mandaat aan een assistent. Dat houdt in dat de assistent in naam van de advocaat neerleggingen kan doen.

Krijgt u van meerdere advocaten binnen hetzelfde kantoor een mandaat, dan kan u selecteren voor welke advocaat u een handeling wil uitvoeren.

Krijgt u van meerdere advocaten in verschillende kantoren een mandaat, dan selecteert u tijdens de loginprocedure het kantoor waarvoor u wil aanmelden.

Hoe kan ik een mandaat intrekken als mijn assistent de firma verlaat?

De advocaat die het mandaat gaf, kan dat ook weer verwijderen. Klik daarvoor op het vuilbakje naast het mandaat. Elke advocaat die een assistent een mandaat gaf, zal dat moeten doen.

Na 2 jaar vervalt het mandaat automatisch en moet een nieuw mandaat gecreëerd worden.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de neerleggingen die mijn assistent doet gefactureerd worden op het juiste kantoor?

Een mandaat wordt gegeven in de context van een kantoor. De assistent kiest voor welk kantoor hij/zij handelingen wil uitvoeren. Indien er slechts voor één kantoor een mandaat werd gegeven, wordt dat keuzemenu overgeslagen.

Welke browsers ondersteunen Csam?

Alle gangbare browsers ondersteunen Csam. Soms kunnen er zich problemen voordoen met Firefox en Safari. U kan dan via een andere browser proberen. Ondervindt u problemen met Csam, dan kan u surfen naar sma-help.fedict.belgium.be/nl of contact opnemen met de service desk van Csam.

Is een mandaat eindig?

Een mandaat vervalt automatisch na 2 jaar. U moet dan een nieuw mandaat creëren.

Wilt u het mandaat vroegtijdig intrekken, ga dan naar de instellingen waar u een overzicht krijgt van de mandaten die u uitreikte. Klik op het vuilbakje van het mandaat dat u wenst te verwijderen.

Wat kost een neerlegging via DPA-deposit?

De totale kostprijs is afhankelijk van de documenttypes en de kanalen die u kiest.

De prijs (exclusief btw) bestaat uit:

  • Een eenmalige prijs voor verzending via het DPA-deposit
    (pro-Deoverzendingen hebben een andere prijszetting)

    • Conclusie: € 9,00 (€ 3,00)
    • Stukken: : € 6,00 (€ 2,00)
    • Andere: € 1,00 (€ 0,50)
  • Supplementen voor:
    • Fax
    • Brief
    • Aangetekende brief

De prijs van die supplementen hangt af van het aantal pagina’s en of u een print in kleur of zwart-wit verkiest.

Een algemeen overzicht van de prijszetting vindt u hier

Tot 1 februari 2018 kon u gratis gebruikmaken van DPA-deposit.

Hoe weet ik wanneer een confrater me documenten heeft verzonden via het DPA-platform?

Als een advocaat via DPA-deposit documenten verzendt naar een confrater, komen die terecht in de DPA-box van de ontvanger.

Die ontvangende advocaat krijgt per mail een melding dat er nieuwe documenten staan in zijn DPA-box.

Kan ik een begeleidende brief bijvoegen bij het indienen van conclusies?

Ja. U kan een begeleidende brief toevoegen bij uw conclusie. Als u die brief oplaadt onder de noemer ‘conclusie’ in eenzelfde neerlegging, brengt dat geen extra kosten met zich mee.

Met wie kan ik contact opnemen bij vragen?

Vragen over DPA-deposit?

Neem contact op met de service desk via:

  • support@dp-a.be
  • Tel: 02 307 70 30 (optie 1)
  • Openingsuren: elke werkdag van 8u30 tot 20u

De balie waar ik een confrater zoek is inactief. Ik vind mijn confrater niet.

De oude balies (Hasselt, Tongeren, Veurne, Ieper, Kortrijk, Brugge, Mechelen, Antwerpen, Turnhout) dragen het label ‘inactief’, maar staan nog steeds opgenomen in het overzicht van alle balies.

U zal geen advocaten terugvinden onder ‘Orde van Advocaten te Ieper’, die het label ‘inactief’ meekreeg, maar vindt die wel terug onder ‘Balie West-Vlaanderen’. Balie West-Vlaanderen en balie Provincie Antwerpen vindt u onderaan de lijst, balie Limburg staan middenin de lijst. U kan scrollen door de verschillende Belgische balies.

Ik kan geen nieuwe deposit uitvoeren. Wat kan ik doen?

Rechtsboven vindt u de knop ‘nieuwe deposit’. Als u daarop klikt, kan u een nieuwe deposit uitvoeren.

Knop niet zichtbaar?

Scroll helemaal naar boven. Als u niet kan scrollen en de knop niet ziet, moet u de zoomfunctie van uw browser via de instellingen op de standaard 100 % zetten.


RegSol


Wat is het Centraal Register Solvabiliteit?

Het Centraal Register Solvabiliteit is een digitaal platform. Rechtbanken (rechters, rechters-commissarissen en griffiers), curatoren en schuldeisers kunnen de belangrijkste documenten van een faillissementsdossier online opstellen, ondertekenen en uitwisselen. Lees er alles over op www.regsol.be.

Het register is een authentieke gegevensbron. Het:

  • digitaliseert de papieren faillissementsdossiers die ondergebracht werden bij de rechtbanken van koophandel
  • digitaliseert de aangiften van schuldvordering
  • faciliteert de communicatie tussen alle actoren van het faillissement

Wettelijk kader

De wet van 1 december 2016 tot wijziging van de faillissementswet, vertrouwt aan de communautaire Ordes van Advocaten het beheer van het centraal solvabiliteitsregister toe.

Klik hier voor een algemene voorstelling van het register bestemd voor de schuldeisers.

Met wie kan ik contact opnemen bij vragen?

Neem contact op met de service desk via:

  • Tel: 02 307 70 30 (optie 1)
  • Openingsuren: elke werkdag van 8u30 tot 20u

Aangiftes van schuldvordering

Hoe kan ik een schuldvordering indienen?

Vanaf 1 april 2017 moeten alle schuldvorderingen online ingegeven worden in het Centraal Register Solvabiliteit (RegSol). De wet bepaalt wel enkele uitzonderingen.

Praktisch

  1. Surf naar www.regsol.be.
  2. Zoek het faillissement
  3. Dien uw schuldvordering in

Op ons Vimeo-platform vindt u tutorials die u begeleiden bij de verschillende stappen.

Hoeveel kost een aangifte van schuldvordering?

De elektronische aangifte van schuldvordering kost € 6 per aangifte.

U kan nadien ook het faillissementsdossier raadplegen en uw schuldvordering aanpassen.

Wat is een terugkerende schuldeiser?

Een terugkerende schuldeiser is iemand die regelmatig schuldvorderingen indient. U kan erkend worden als u minstens één schuldvordering per maand indient en 2 gebruikers hebt.

Voordelen

  • u kan zelf de gebruikers van uw onderneming beheren (toevoegen, verwijderen)
  • maandelijkse facturatie in plaats van per aangifte
  • alle gebruikers van uw onderneming kunnen uw aangiften van schuldvordering raadplegen

Contacteer ons op support@regsol.be en wij zullen u de nodige instructies bezorgen.

Hoe pas ik een aangifte van schuldvordering aan?

  1. Surf naar www.regsol.be
  2. Geef uw gebruikersnaam en paswoord in
  3. Selecteer de aangifte en pas ze aan

Voorwaarden

U kunt uw aangifte van schuldvordering aanpassen onder de volgende voorwaarden:

  • u heeft uw aangifte van schuldvordering definitief of provisioneel ingediend en de curator heeft de schuldvordering nog niet gekwalificeerd
  • de curator heeft uw schuldvordering die een provisioneel bedrag bevatte, reeds aanvaard en u wenst dat recht te zetten

De aanpassing van de aangifte van schuldvordering is gratis (inbegrepen in de kosten van de oorspronkelijke aangifte).

Een papieren schuldvordering (van voor 1 april 2017) aanpassen, moet op papier. De curator zal de schuldvordering dan in het register invoeren.

Facturatiegegevens van de beheerder

De aangiften van schuldvordering geven aanleiding tot een retributie ontvangen door de beheerder.

Die aangifte is vrijgesteld van de btw. Ze is niet onderworpen aan de fiscale regels over de facturatie.

Gegevens vermeld op de retributie

RegSol OBFG/OVB

rue du Moniteur 8 – 1000 Bruxelles

Staatsbladsstraat 8 – 1000 Brussel

IBAN: BE39363028865119 BIC: BBRUBEBB


Print